Cyklen: fra marginen til rampelyset
Cyklen har været anvendt som transportmiddel siden 1800-tallet, men dengang var det en blandet fornøjelse at komme omkring på de skramlende jernheste på grusveje og brostensbelagte gader. De lande, der som de første imødekom den voksende interesse for cykling og anlagde særlige cykelstier, var Tyskland, Storbritannien og USA.
Cykelstierne mødte modstand fra cyklisterne selv, som følte sig marginaliserede. Cykelstierne tjente ikke til at fremme cykling, men derimod til at undgå, at cyklisterne var til gene for biltrafikken. I dag nyder cyklisterne dog voksende popularitet - og ikke mindst højere prioritet - i mange byer verden over. Cyklister har længe nydt stor opmærksomhed på den politiske dagsorden i Danmark, og nu breder denne trend sig det sydlige Spanien og feriebyen Málaga.
Miljøvenlig transport
For bare 10 år siden var bilerne øverst i fødekæden i Malaga. Byen var endnu ikke den turistmagnet, den er i dag, og Solkystens hovedstad var for de fleste blot en mellemlanding på vej til ferieparadiserne længere mod vest på den spanske sydkyst. Men meget har ændret sig siden da.
Først blev Malagas historiske centrum gjort (næsten) bilfrit, og stort set lydløse, elektriske taxaer blev indført. Man anlagde mondæne pladser og gågader, og enkelte cykelstier dukkede op i udkanten af byens historiske centrum. Men først nu er der for alvor sat fokus på at gøre den billige, miljøvenlige transportform - cyklen - tilgængelig for alle. Malagas myndigheder har opsat bycykler flere steder i byen og arbejder på at forlænge de nuværende 7,5 km cykelsti.
Tag med os på en tur rundt i Malaga:
Cyklen har allerede vundet indpas rundt omkring i Spanien, bl.a. i Sevilla, hvis system af bycykler og cykelstier tjener som forbillede for mange europæiske byer. Andre spanske byer med gode cykelstier er Vitoria, Barcelona, Zaragoza, Córdoba, San Sebastian, Castellón, Albacete, Bilbao og Pamplona.
Cyklens fortræffeligheder
Efterhånden får flere og flere øjnene op for cyklens fortræffeligheder. Den forurener ikke, er billig i vedligeholdelse og skaber færre trafikpropper. Og så er den genial som transportmiddel i mange turistbyer, for man ser langt mere fra en cykelsaddel end fra et bilsæde, og man kommer hurtigere og længere omkring end til fods.
Behøver vi nævne, at cykling også er godt for helbredet?
Málagas bycykler
Vi har afprøvet Malagas nye bycykler, som administreres af transportorganisationen EMT (Empresa Malagueña de Transportes). Nedenfor viser vi, hvordan du let og billigt kan leje bycyklerne og få mulighed for at opleve Malaga fra en helt ny vinkel.
Søger du inspiration til, hvad du kan lave i Malaga, kan du finde et par forslag her.
Malaga Bici, som systemet hedder, er let at bruge. Det består af en række cykelstationer, opsat rundt omkring på strategiske steder i byen. Hver station har nok cykler til, at der stort set altid er cykler tilgængelige. De første 30 minutter er gratis, hvorefter det koster 0,017 euro pr. minut.
Cykelstationer og cykelstier er indtegnet på et kort, og de findes på oplagte steder såsom ved togstationen, strandpromenaden osv. Cyklerne lejes ved hjælp af et plastikkort - det røde EMT-kort som også kan anvendes i Malagas busser (se mere information nedenfor).
Afhentning af cykel: Man udvælger sig en cykel og kører EMT-plastikkortet forbi kortlæseren på den 'pæl', cyklen står ved. Herefter får man beskeden “Por favor retire su bicicleta”, og man kan nu trække cyklen ud af holderen. Helt enkelt!
Skulle man blive opholdt og ikke nå at trække cyklen ud inden, der er gået 10 sekunder, gentager man blot ovenstående.
Aflevering af cyklen: Når man ønsker at sætte cyklen tilbage - i en hvilken som helst af byens cykelstationer - finder man blot en ledig holder og kører plastikkortet forbi kortlæseren. Når man får beskeden “Por favor entregue su bicicleta”, sætter man cyklen tilbage i holderen. Vær opmærksom på, at lyset på holderen lyser grønt både før og efter at cyklen afleveres.
Sanktioner: Der findes naturligvis en række sanktioner såsom bøder og udelukkelse i tilfælde af, at systemet misbruges. Returneres cyklen slet ikke, opkræves en bøde på 150 euro.
Skulle der opstå tvivl eller problemer, kan man ringe på 0034 952 34 11 42.
Tilmelding til Malaga Bici
Det er nemt at tilmelde sig cykelsystemet. Først køber man EMT's røde plastikkort, som koster ca. 1,5 euro. Kortet kan købes i byens mange kiosker, der typisk kendes på deres bordeaux skilt med teksten Tabaco.
Derefter skal man registreres i cykelsystemet, enten på et af EMT's kontor (Alameda Principal 15, åbent 9-13.30 og 17-19) eller via Malaga Bicis hjemmeside (på spansk, men let at finde rundt i). Man betaler samtidig en forsikring på 5 euro. Børn under 16 år kan kun tilmeldes ved fremmøde i selskab med forældre eller værge.
Hvis du aktiverer dit kort online, skal du blot oplyse nummeret, der står på langs af kortet, og have betalingskort klar (Visa, Mastercard eller lign.).
Kort over Malagas bycykler
Nu er der blot tilbage at gå ud og opleve Malagas bycykler på egen hånd og nyde en malerisk cykeltur langs strandpromenaden eller lidt sightseeing omkring centrum i Solkystens hovedstad!
Se her, hvor du finder cykler og cykelstier i Malaga: